Svar på en ledare i VT om Liberalernas förhållande till SD

Fredag 2 september 2022

I en ledare i Västervikstidningen (VT 27 aug) ifrågasätts Liberalerna i Tjusts inställning till samarbete med SD, och ledaren tycker att vi gör fel som vägrar samarbete (vilket var förvånande då vi inte tidigare uppfattat VT som en aktör som driver på för att SD ska ta plats i ledningen för Västerviks kommun). Vidare hävdas att det är svårt för väljarna när lokala partirepresentanter inte har samma inställning som på riksplan. För det första håller vi inte med om att L på riksplan vill samarbeta med SD, tvärtom är det vår uppfattning att de delar vår syn på att L vill styra med borgerliga partier, inte med ultranationalistiska, populistiska partier. Dessutom är Västervik knappast den enda kommun i Sverige där Liberalerna uttryckt precis samma åsikt som vi i Västervik. Läs vårt svar på ledaren här:

Här förklarar Sverker Thorén (demokratiberedningens ordförande i Västerviks kommun) hur Liberalerna och Västerviks kommun ser på den kommunala integrationsstrategin som alla partier utom SD och yttersta vänstern (SvP) gemensamt arbetat fram och står bakom.