Valresultat 2022 Västerviks kommun

Onsdag 14 december 2022

Nu är de flesta val för mandatperioden klara och vi kan konstatera att Liberalerna hade både framgångar och motgångar. Vi tappade ett mandat i Västerviks Kommunfullmäktige och förlorade helt representationen i Regionfullmäktige i Kalmar län, men vi fick posten som 1:e vice ordförande i Kommunstyrelsen och en ordinarie plats i Socialnämnden!

Liberalerna bildar tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna och Westervikspartiet Wästerviksalliansen, som i sin tur har ingått en valteknisk samverkan med Sverigedemokraterna, för att försäkra oss om god representation i nämnder och styrelser. Wästerviksalliansen värnar om en god relation till samtliga demokratiskt valda partier i kommunfullmäktige och, som beskrivs i vårt valmanifest, kommer att kunna samarbeta i olika sakfrågor med samtliga partier i kommunfullmäktige. Genom den valtekniska samverkan mellan Wästerviksalliansen och Sverigedemokraterna valde Kommunfullmäktige den 12 december 2022 Harald Hjalmarsson (M) till Kommunstyrelsens ordförande och Ulf Nilsson (L) till 1:e vice ordförande. Till 2:e vice ordförande valdes Dan Nilsson (S). Wästerviksalliansens fyra partier leder således ett minoritetsstyre under mandatperioden.